piątek, 11 grudnia 2015

A teraz zagram w totka!

Mówiłam, kurczę, mówiłam! Jeszcze zanim pojawił się zwiastun tego odcinka! Wizje nie pochodziły od Boga, pochodziły od Lucyfera. Szczerze mówiąc, to nigdy nie sądziłam, że to Dean okaże się tym rozsądnym, tłukąc młodszemu do głowy, że nie ma pewności. Swoją ścieżką, nasz Szatan musi się straszliwie nudzić w Klatce, skoro odgrzewa boskie „the greatest hits”. Płonący krzak, doprawdyż? To chyba był moment, w którym nabrałam pewności co do wizji. Ostatnim razem, kiedy krzak spektakularnie zapłonął w serialu, powodem tego był anioł. Torturowany anioł.



Chciałabym tylko powiedzieć, że dyskusja o Lucim dotykającym Sama przywiodła mi na myśl fanfiki. Bardzo złe fanfiki.

Ale do rzeczy! Klatka zrobiła na mnie wrażenie, podobnie jak Piekło, które wreszcie wygląda jak trzeba (mimo że tęsknię za kolejką!) – nie jak ta cieciowa przybudówka, w której ostatnio urzęduje Crowley. Limbo było absolutnie cudowne, łącznie z kręgosłupami i czaszkami grzeszników, na stałe będącymi elementami wystroju wnętrz (czy zachwycanie się tym już świadczy o mnie źle?). 


Ach, niemalże krąg piekielny...


Spacerkiem przez Piekło...

Szalenie podobał mi się koncept fizycznej obecności Klatki w tym miejscu, choć będącej przecież ze swoim lokatorem jakby w zupełnie innym wymiarze. No właśnie… lokatorem… Co, do diaska, stało się z Adamem i Michałem? Nie przyjmuję do wiadomości pozaekranowego ewakuowania się obu dżentelmenów z piekielnych wymiarów, choć wcale bym się nie zdziwiła, gdyby był to wynik uszkodzenia Klatki. Ona nigdy nie miała być więzieniem dla archanioła innego niż Lucyfer. Może to właśnie sprawiło, że Michał dał nogę? Jeśli jednak tak zrobił, gdzież on, ach gdzież? W Niebie, będąc jedną z frakcji walczących o władzę? Gdyby tak było, aniołowie by się raczej nie buntowali, potrzebowali przywódców, a archanioł jest jakby zupełnie naturalnym przywódcą. Nie wiem, nie podoba mi się takie obchodzenie mitologii serialu. Poza tym – fandomowi należy się wyjaśnienie za lata pamięci o biednym Adamie…


Źródełko gifa to oczywiście Tumblr.

Lucyfer jest absolutnie bezkonkurencyjny. Tak, spodziewam się, że za to zdanie natychmiast pojawi się u mych drzwi lotny patrol do walki z satanizmem, ale nie da się ukryć – Mark Pellegrino zagrał cudownie zblazowanego Szatana, który tak doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że to właśnie on pociąga za wszystkie sznurki i tak bardzo chciałby się podzielić tą informacją, ale jeszcze nie teraz. Nie da się ukryć, że Lucyfer wyciął numer z takich, jakie zazwyczaj udawały się Crowley’owi  - jego zawsze na wierzchu. Aż mi się przypomina ta cudowna rozmowa z The End i słowa: „I win, because… I win.” Acha. Piękne rozegranie kart, Wasza Szatańska Wysokość. Jestem pod szczerym wrażeniem, jak nie należę do grona fanów Nosiciela Światła w tym serialu. Pytanie, jak wielką potęgą dysponuje Lucyfer. Był w stanie sięgnąć do Sama, zesłać na niego wizje, mógł zdjąć ochronne zaklęcia, czy jednak jest na tyle potężny, by Klatkę rozsadzić od środka? Mam wrażenie, że to kolejna część planu – skoro Sam nie zgodził się na dobrowolne noszenie Lampki, zaczekajmy teraz aż jego braciszek postanowi go uwolnić. Kto jak kto, ale Lucyfer doskonale wie, jak zależni są chłopcy od siebie. Naprawdę, Akademia niniejszym przyznaje Oscara Księciu Ciemności we własnej osobie.




Na pewno nie przyznam go naszym braciom, którzy wykazali się absolutnie bezkonkurencyjną tępotą. Ile razy już się rozdzielali, a to się zawsze kończyło ŹLE! I czy może mi ktoś wyjaśnić, jaki był powód deanowego poszukiwania Amary poza opkowym imperatywem? Co on jej, na bogów, może? Zaapelować do serca? Dobrego? Wydaje mi się, że Ciemność zaczęła go przywoływać dopiero przy kościele, więc po cholerę rozstał się z bratem, zostawiając go w towarzystwie Crowleya i Roweny? Gorzej! Nie odbiera od niego telefonu mimo iż wie, co i gdzie się dzieje! Bo Ciemność… Och, bogowie…

Nadal nie wiemy bowiem, co ma Amara do Deana poza tym, że robi do niego maślane oczyska i wreszcie przestaje to być tak strasznie creepy – kiedy była w ciele nastolatki, miałam permanentne WTF. Wypuścił ją, jasne. Jest wojownikiem, ma być jej czempionem? Księciem małżonkiem? Jedynym sprawiedliwym? No nie, to ostatnie w sumie odpada, bo przecież Amara oznajmia, że nie ma nic do Stworzenia, jeno do Stwórcy. I tutaj robię taką klasyczną minę „Yeah, right.” Dlaczego w takim razie na początku sezonu mieliśmy te absurdalne czarne smugi i inwazję pseudozombie? Ach tak, ona zamierza przejąć wszystko, co należy do jej brata. Teoretycznie ma to sens, w praktyce, by zyskać potęgę, by dorosnąć, Amara potrzebowała dusz. Ona tę duszę przecież, na Hadesa, próbuje wyssać z Deana! A zatem? Chce przejąć Stworzenie czy je zniszczyć? Fakt, jej zdaniem konsumpcja dusz jest sposobem na zapewnienie im nieśmiertelności i jeśli to o to chodzi, to kibicuję Bogu i Winchesterom, by ją wreszcie ubili lub zamknęli, bo nielogiczności nie lubię jak cholera.


Aczkolwiek, nie powiem, miewałam w tym odcinku momenty, w których jej szczerze współczułam. Ta straszliwa desperacja, by przykuć uwagę brata, ta próba zrozumienia istoty wiary, którą ludzie tak ufnie demonstrują w stosunku do Boga. Podobała mi się rozmowa w kościele i to, z jaką pewnością ksiądz mówi o „umowie” między ludem a jego Bogiem. Podobało mi się, jak z niezachwianą pewnością wyraża się o Bogu, choć nie da się ukryć, że misjonarzem to on był dosyć kiepskim. I to zaskoczenie Amary, która nie jest w stanie pojąć tego, jak ludzie wierzą w – jej zdaniem – abstrakcję, nie mając żadnego dowodu na to, że jest prawdziwa. Jak wierzą w ocalenie swych dusz – tych dusz, które im odbierze, które mają stanowić jej pokarm. Właśnie – jeśli dusze to dla niej energia, czym są dla Boga? Czy oddanie – podobnie jak w przypadku pogańskich bóstw, o ile pamiętam przemowę Kali – wystarcza mu, by być potężnym? Aniołowie i demony potrzebują dusz fizycznie, przywódcy są zasilani duszami przebywającymi w Piekle lub Niebie. Czy może mieć to jakiś związek z tym, że Amara – Ciemność to początek istnienia, a potem przybyło Światło – Bóg? Dusze są światłem, pochodzą zatem od Niego. Jednak z czego Bóg stworzył dusze? Och, widzę tutaj takie piękne pole do popisu dla mitologii!


Tak w ogóle to chciałabym powiedzieć, że piękna ta sukienka... bardzo eksponująca...

Zawodzi mnie jednak pokaz sił Amary. Jeśli jest istotą równą Bogu, po co bawić się w gromy z jasnego nieba (cholera, przypomina mi się Falkon) i zamianę wody w krew? Jeśli jest siostrą Boga, czy przypadkiem nie powinna również mieć przynajmniej szczątkowej możliwości kreacji rzeczywistości, ot choćby takiej jak Gabryś, zaledwie przecież archanioł. Jest potężna, to fakt, ale jeśli jej potęga polega na kopiowaniu brata i niszczeniu aniołów, to czuję się… trochę zawiedziona. Przypominam, zabijać anioły mógł nawet Colt (a przynajmniej nie stwierdzono, że nie może – Lucek miał być wyjątkiem), Eve potrafiła wpływać na ich moce, a leviathany robiły z nimi, co chciały.


Jak kocham Jareda, Jensen jest jednak lepsyz w SingleManTear.

Właśnie – czy nie byłoby piękne, gdyby Eve nie miała w sobie cząstki Ciemności? Ot, taka luźna myśl. Nigdzie nie powiedziano, skąd ona się właściwie wzięła.


Muzyka była cudowna.

Natomiast wreszcie mamy to, co się zapowiadało już kilka odcinków temu – anioły zebrały się do kupy i próbują coś zrobić, w przeciwieństwie do wiecznie gadających i knujących przywódców… Przyznam, że gęba mi się uśmiechnęła, fajnie byłoby wreszcie zrobić coś sensownego z Niebem. Jednak… jeśli anioły już zaczęły, co z demonami? Crowley już ma dosyć niskie notowania, a jeśli jeszcze teraz zwiał w ślad za mamusią, bo Lucyfer się obudził… Och, widzę przewrót. Taka piękna rewolucja z posadzeniem Lucyfera na tronie. Widzę to oczyma duszy. Zwłaszcza, że widzę sprzymierzeńca, który może mu pomóc tyłek na tym tronie posadzić.


Co z tymi garniakami? Czy anioły nie biorą vesseli, które ubierają się nieco bardziej casualowo?

A jest nim… Ach, nie będę narzekać na to, na co narzekam zazwyczaj – na Crowleya i Rowenę. Znaczy, oczywiście, Crowley głównie siedzi na tronie i bawi się nożem, natomiast bardzo podobała mi się ich relacja w tym odcinku… Poza tym – tak bardzo rozumiałam Rowenę… Przecież to czysta żywa fan girl! Powinna się ustawić w tym szeregu fanek, które naszego Księcia Ciemności wielbią bezgranicznie. Miałam tak wielką radochę na jej widok, że prawie zapomniałam o tym, że jej nie znoszę. Plus te cudowne dogryzki mamusi i synka! Oni są siebie warci, a to wreszcie było pokazane.  Wracając jednak do naszych baranów – Rowena zobaczyła sprzymierzeńca i raczej szybko o tym nie zapomni… zwłaszcza że Winchester mający Księgę Przeklętych właśnie siedzi w Klatce. Czy Crowley zdąży położyć łapę na książeczce zanim dopadnie ją mamusia? Mrrrr, widzę dużo fajnych możliwości, choć oczywiście nie da się ukryć, że wątek Księgi Przeklętych mnie drażni – takie pójście na skróty. Zdjęcie Znamienia Kainowego, uwolnienie Ciemności, uwolnienie Lucka… Czy jest tam również sekret panierki z KFC? I jak, do cholery, Lilith o niej nie wiedziała, tylko - biedaczka - się męczyła z otwieraniem pieczęci?


Rowena a.k.a. Fangirl. 

No cóż, mamy hellatus. Jared powiedział niedawno, że myślał, że tego typu rozwiązanie widział raczej na koniec sezonu, my dostaliśmy je na środek sezonu. To i tak lepiej niż ze śmiercią Kaina (tak, pamiętam!), acz trochę przeraża mnie to, co zobaczyłam w zapowiedzi kolejnego odcinka. No cóż, ten jednak przywrócił mi nadzieję na sensowne rozwiązania w głównych wątkach – nadal się, jak widać, da. Nie żebym się nie spodziewała, ale się da. I w dodatku ogląda się z przyjemnością (choć w tym odcinku przyjemnością był głównie Mark Pellegrino, który cudownym człowiekiem jest i pochwala moje zakupy w wolnocłówce – taka luźna dygresja).

Supernatural 11x09  O Brother, Where Art Thou?, scen. B. Buckner i E. Ross-Leming, reż. R. Singer, wyst. J. Padalecki, J. Ackles, M. Sheppard, M. Pellegrino i inni.

10 komentarzy:

  1. Obejrzałam promo 11x10.

    Nadal tkwię w stuporze w związku z pierwszymi sześcioma sekundami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Próbuję o tym zapomnieć. Kojarzy mi się z jedwabną piżamką. Jedwabna piżamka była złem.

      Usuń
  2. Hehe, to tak jak ja. Pewnie to jedna z koszmarnych wizji, które pokręcony Lucyfer zsyła na Sama w Klatce, przynajmniej mam taką nadzieję ^^

    Odcinek niezbyt mi się podobał. Był nierówny jak - nomen omen - diabli, początek odcinka to właściwie seria krótkich migawek, troszkę... nieskładnie to wyszło. I nie lubię Amary :/ Nie podoba mi się, że Dean robi się ogłupiały w jej obecności, oby tylko to nie był romans, naprawdę... W samej Amarze jakoś nie dostrzegam najpotężniejszego bytu na świecie. Mam wrażenie, że mogli do tej roli znaleźć lepszą aktorkę.
    A ta sukienka to lekka przesada, naprawdę.
    Ale Luci był obłędny, jego sceny nawet obejrzałam dwa razy XD Mark Pellegrino jest świetny w tej roli, jako złośliwy diabeł z pokręconym poczuciem humoru, no, taki bardzo rozpuszczony przedszkolak XD Bardzo chciałabym, żeby było go jak najwięcej. I żeby pokazał się z lepszej strony. Byłoby fajnie zobaczyć coś w stylu odkupienia dla Lucyfera.
    Sporo było gadania w tym odcinku, ale mam wrażenie, że mało konkretów. A chciałam wiedzieć coś więcej, co oznacza więź Amary i Deana i czy Luci ma jakieś plany.
    Bo na razie wygląda na to, że się nie zmienił, nadal jest zły, więc wypuszczenie go tylko podwoi problem. I jeśli Amara jest równa mocą Bogu, to nie może jej pokonać.
    W sumie... nie zdziwiłabym się, gdyby Amara okazała się tą dobrą, mimo wszystko.
    Winchesterowie jak zwykle popisali się bezmyślnością, za to polubiłam Rowenę. Wreszcie mieli fajne sceny z Crowleyem.
    Michał i Adam mogą być w "prawdziwej" Klatce, do tej Rowena przyzwała tylko Lucyfera.

    Karmena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby!

      Odcinek był jakby szarpany, brakowało ładnych przejść, ale przynajmniej był wypełniony treścią, nie pieprzeniem o d... Maryni i snuciem się po ekranie.

      Amara cierpi na to samo, co lewiatany - jest tak potężna, że nie wiemy, jak to pokazać.

      Ja się zastanaiwam, zcy się nie okaże, że Lucuś i Amara się nawzajem wytną.

      Usuń
    2. O tak, oby tak było! Choć Luciego będzie mi szkoda ^^

      Nie wiem tylko, czy Lucuś jest wystarczająco potężny. A może do spółki z Michałem dadzą radę? Mogą też jakoś uwięzić Amarę w Klatce, niech się tam z Luckiem razem zabawiają ^^

      Karmena

      Usuń
    3. Lucuś i Amara to potencjalnie cholernie potężny sojusz... Ale wygląda na to, że to chyba jedyne rozwiązane, dopóki nie pojawi się Bóg.

      Usuń
  3. z jasnego nieba (cholera, przypomina mi się Falkon) -i nie wystarczyły ostrzeżenia i sugestie?
    Lucyfer był świetny.Te wizje Sama to m się od początku nie podobały.Crowley,niestety,bezbarwny.Rowena rzeczywiście -fan girl!

    Chomik

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostrzeżeń i sugestii nie przyjmuję, dopóki nie towarzyszy im Gabriel :D

      Ruth Connell napatrzyła się na konwentach, doskonale wie, jak zagrać fangirl ;)

      Usuń
  4. Gabriel siedzi w kuchni u Jady,zajęty jest .:)

    Chomik

    OdpowiedzUsuń